Wallpaper

Jumaat, 10 Februari 2012

Dia Nabi Ku…



12 Rabiul Awwal merupakan ulangtahun kelahiran baginda Rasul. Bila sampai ke angka tersebut pasti kedengaran suara-suara yang menanyakan, mempertikaikan serta ada yang membantah Perayaan Sambutan Maulidur Rasul yang diadakan serta dianjurkan di merata pelusuk tanah air.
Boleh kah kita menyambut nya??
Itu lah persoalan nya…
******************************
Sahabat sekalian yang dirahmati Allah,
Kita tidak pula pernah menanyakan diri kita sendiri tentang mengapa kita menyambut dan meraikan hari kelahiran kita sendiri.
Kita juga tidak pula memarahi apabila ada orang belikan kek, hadiah dan mengadakan jamuan untuk meraikan serta menyambut ulangtahun kelahiran kita.
Bahkan ada yang rasa teruja diraikan sedemikian. =)

Namun sebaliknya berlaku apabila ia berkaitan dengan Maulidur Rasul.
Perdebatan demi perdebatan. Perbahasan demi perbahasan hukum diadakan.

Walhal
Dia Nabi Kita
Dia Pemberi Syafaat kepada Kita
Dia Contoh Teladan Kita
Dia Pemimpin Kita
Dan
Kita adalah Ummatnya…

Prof Dr Yusuf Al Qardhawi telah menyatakan bahawasanya menyambut Maulidur Rasul adalah HARUS dengan tujuan mengenal dan mengenang baginda Rasul shollallahu `alaihi wasallam.
Qatadah berkata, aku pernah mendengar Anas bin Malik berkata bahawasanya Rasulullah bersabda :
“ 3 perkara, barangsiapa yang di dalam dirinya terdapat tiga perkara ini nescaya dia akan merasakan manisnya iman ; [1] Allah dan Rasul lebih dicintainya daripada segala sesuatu [2] Orang yang mencintai seseorang semata-mata kerana Allah [3] Dia lebih mencintai / memilih dilemparkan ke dalam nyalaan api daripada kembali kepada kekafiran setelah diselamatkan Allah darinya.”
******************************

Sama-sama kita renungkan…



:: Ayuh Jadi Mukmin Yang Sejati ^_^ ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan